Wednesday, December 22, 2010

MARILAH BELAJAR BAHASA MELANAU (BAB 2)

  • Di mana kau ni?- Gan kedau mo eh?
  • Saya di pasar.- Ko tang pasaer
  • Dah makan?- dah keman mo?
  • Belum-Mey ngah
  • Dah-Dah
  • tak jalan ke?-mey makau mo?
  • lama dah ku tak balik-katah adh ko mey mulik
  • bila balik kampung-pidan mulik kapong?
  • berapa org kau adik beradik?-jino lawas melo pejanak?
  • sakitnya badan aku-pedes tan bias ko
  • jangan bising-nak sigah
  • emak masih tidur-emak agik tudoi
  • buyakno?-mengapa?
  • tak lah-mey lahh
  • janganlah macam ni, pllizzz-nak lah sidunnn.... plizzzz
  • bodoh lah bunyi awak ni-badik lah sengan mo eh
  • memang cari gadoh lah budak tu-sadi pinyang dalo ateng anak dun
  • bodoh orang tua tu-badik lakey dun
  • saya dah jatuh hati kat kamu-ko dah suka tang mo
  • jangan tinggalkan saya sorang2-nak lisuk ko adip/nak lisuk ko japah2
  • comel nya muka die-jawak ateng gaya jawai anak dun
  • jumpa saya nanti-jumpa ko nah
  • knape tak balas mesej?-buyakno mey reply mesej
  • joging petang ni mau?-joging abey eh luk?
  • sombongnye die!-lawa ateng/lawa bak matai
  • macam lah hensem sangat-alah mak dun hensem anik
  • ow, itu rupa2 nya boyfriend awak-owww, idun padu boyfriend mo....
  • jangan gaduh2-nak pedalo
  • nak beli ape-bak meley no?
  • apa tu-wakno dun?
  • benci saya melihat muka budak itu-legit ko dudeng jawai anak dun

No comments:

Post a Comment